Monday, October 17, 2016

Week 3, Oct 16, 2016

السلام عليكم اولياء الامور الكرام 
ما تم دراسته هذا الاسبوع لفصلى الاولاد و البنات


1-   تم عمل مراجعه على الدرس الماضى و تعريف المخارج الرئيسيه للحروف

2- مراجعه مخرج الجوف مع الاولاد و البنات وكيفيه نطق حروف المد (واى) وعرفنا انها متجمعه فى كلمه (نوحيها)

3- التعريف بمخرج الحلق و هى  ينقسم الى 3 مخارج  لسته احرف
    1- اقصى الحلق (الهمزه و الهاء )
    2- وسط الحلق (العين و الحاء)
   3- ادنى الحلق ( الغين و الخاء)

4- درسنا هذه المره اقصى الحلق  للهمزه و الهاء

 الهمزه تخرج من اقصى الحلق وصفاتها كالاتى :

     1-  عند النطق بها ينحبس الصوت لقوه الاعتماد على المخرج (مخرجها قوي فهى حرف شديد و زمن نطقه قصير)
     2- عند النطق بها تهتز الاحبال الصوتيه بقوه ( حرف مجهور و صوته عالى)
     3- حرف مرقق

اديتهم المثال باني بخبط على الاوضه اللى ساكن فيها الحرف بقوه علشان هى حرف قوى (شديد) و بالتالى بيفتح لى بسرعه اى بيتنطق بسرعه (زمنه قصير)  

يجب مراعاه الاتى عند النطق بالهمزه:

  1- ترقيقها دوما مثل (أَعُوذُ - ءأَنْذَرْتَهُمْ - أَقْبَلَ - أَرَأَيْتُمْ )

  2- عدم اخفاءها اذا جاءت مكسوره او مضمومه ( بَارِئِكُمْ - سُئِلَتْ - مُتَّكِئُونَ)

  3- عدم اخفاءها عند الوقف عليها (بِالْبَأْسَاءِ - بِسُوءٍ )

  4- عدم قلقلتها اذا كانت ساكنه (يُؤْمِنُونَ - وَيَأْمُرُونَ - فَأْوُوا - يُؤْفَكُ)

أمثله للتمرين مع الاولاد

فَأَعِينُونِي - فَأُعَذِّبُهُمْ - أَعِيبَهَا - أَعْمَالَهُمْ - الْأَعْلَىٰ - أَعْرِضْ - أَعْلَمُ  - أَعْطَيْنَاكَ - فَأَحْبَطَ -  بِالْأَحْقَافِ
_________________________________________________________________


 الهاء تخرج من اقصى الحلق وصفاتها كالاتى :

  1-  عند النطق بها يجري الصوت لضعف الاعتماد على المخرج (مخرجها ضعيف فهى حرف رخو و زمن نطقه طويل)

  2- عند النطق بها تهتز الاحبال الصوتيه بضعف ( حرف مهموس وصوته ضعيف)

  3- حرف مرقق
اديتهم المثال باني بخبط على الاوضه اللى ساكن فيها الحرف بضعف علشان هى حرف ضعيف (رخو) و بالتالى بيفتح لى ببطء اى بياخذ وقت فى النطق (زمنه طويل)
  
 يجب مراعاه الاتى عند النطق بالهاء :

    1- توضيحها اذا تكررت ( وُجُوهُهُمْ - يُلْهِهِمُ - فِيهِ ۛ هُدًى)

    2- ترقيقها اذا جاء بعدها حرف مفخم  او الف مديه ( مُّطَهَّرَةً - هَاجَرُوا - طَحَاهَا - ضُحَاهَا - دَحَاهَا)

    3- توضيحها اذا جاء بعدها حرف الحاء ( سَبِّحْهُ - صَبَّحَهُم)

    4-  توضيحها اذا سكنت او عند الوقوف عليها (أَهْأَهْلَكْنَاهُمْ - أَهْوَاءَهُمْ - اهْتَدَوْا - فَعَلُوه - وُجُوهٌ)


5- اذا سكنت و جاء بعدها حرف ساكن للوقف يجب توضيحها (َالْعِهْنِ - الْمُهْلِ - عَهْدَ)

 __________________________________________
الواجب

1- مذاكره ما تم دراسته فى المدرسه مع  الاولاد اعلاه طبعا البوست موجه لاولياء الامور علشان يتابعوا مع الاولاد و يذاكروا معاهم

2-  قراءه الامثله التى ارسلناها مع الاولاد و البنات اربع مرات على الاقل لكل صفحه وده علشان يتدربوا على النطق السليم لهذه الحروف ولقد وضعت الامثله فى نهايه البوست ايضا


3-  تقديم الاولاد و البنات  لصفحتين  (369 & 370) من سوره الشعراء مع شرح مبسط لمعنى الايات او القصه التى تدور حولها الايات
ان شاء الله سيف عثمان حيقدم من فصل الاولاد و مريم ابو السعود حتقدم من فصل البنات
Parents please remember to send with your kids every time a folder that has printed papers that we give in class, reading log and their own Moshaf that they will keep for the whole year to read from .




3 comments:

  1. Titanium Master System | Titanium Engine | Tire Coating
    The T2 engine babyliss pro nano titanium curling iron has a smooth and smooth head. titanium dioxide sunscreen The T2 allows the engine titanium mens rings to accelerate easily. titanium edc T2. T1/T1 /T2/T1-T1-T1-T1-T1-T1-T2-T1-T2-T2-T2-T2-T1-T2-T1-T1-T2-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T2-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1-T1. titanium vs ceramic flat iron

    ReplyDelete